Kina del 1

I skrivande stund har jag avverkat två hela dygn i Kina. Första dagen gick ju åt till resande och väntetiden i Peking blev ju mycket längre än tänkt. Närmare bestämt sju timmar istället för två då det flyg jag skulle ha suttit på hade gått sönder... Som tur var träffade jag två roliga killar att prata med under tiden vi väntade. Det var en mycket trött Kristin som Erik "släpade" in i en taxi på onsdagskvällen. Men nu är jag nästan fit for fight igen.

Gårdagen spenderades i en park modell stor, skönt att gå runt och bara vara några timmar. På kvällen blev det middag med Eriks vänner Nicklas och TT. Middagen blev "Hot pot" och det är en slags fondue. Det var ganska speciellt men gott. Trodde att jag skulle ha svårare för att äta komage, strupe, lever och njure från diverse djur men det gick bra. Allt smakade i stort sett samma bara konsistensen som skilde de olika delikatesserna åt.

Vissa saker är ju helt annorlunda här än hemma, köper man t ex färsk fisk här så är den verkligen färsk. Så färsk att man får hem den levande i en vattenfylld påse, precis som om man köpte en ny fisk till akvariet. Sen är ju toaletterna ett kapitel för sig, jag tackar min lyckliga stjärna för att Erik har en ordentlig toastol i sin lägenhet. Och vad är det egentligen med kineserna som hela tiden envisas med att prata kinesiska med mig?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0