Synth vs Bluegrass del 2

Nu har jag funderat lite till och här kommer mina tankar.

När någon säger synth till mig så är det första jag tänker Kraftwerk och deras kostymer. Synth kommer ju ursprungligen från den elektroniska musiken (big surprise) och från den genren så har många andra musikstilar växt fram. Nuförtiden så är det få band som verkligen spelar synth men det är en annan historia.

Iaf, när jag säger att jag gillar synth och elektronisk musik så tänker de flesta på just instrumentet synth och modet. Dvs den uniformsliknande kostymen som Kraftwerk är kända för och det som brukar kallas för en städad form av politisk inkorrekthet (och det är vad jag gillar).

Bluegrass då. Ja jag är personligen inte så bevandrad i denna musikgenre mer än att den härstammar från countryn. Bluegrass är akustisk musik och har sina rötter i amerikans folkmusik (från södern då), gospel och blues.

Det jag däremot har reflekterat på är vad dessa olika musikstilar förmedlar. Många uppfattar synth som tung, svart musik medan bluegrass är livlig och glad musik.

Tänk om! Nu tänkte jag uppmana er att verkligen LYSSNA på vad låtarna handlar om. De låtar som kan verka dystra kan faktiskt innehålla budskap som att bli en bättre människa, att hitta sig själv, att acceptera sig själv och andra. Å andra sidan kan de låtar som verkar glada och kärleksfulla vara fulla av mord och svek.

Tänk om - tänk rätt!

(Här skulle det ju då ligga en video från vardera genren (nästan sant, inte riktigt synth men dock elektroniskt). Dessa är VNV Nation med Arena och Michael Cleveland & Flamekeeper med Miller´s Cave. Ingen av dessa ligger ute på Spotify så ni som kan får leta reda på dessa via youtube, sorry bout this.)

N, jag är hemskt ledsen över att behöva säga det här.... mer synth åt folket ;-)

Kommentarer
Postat av: amalie'

hei :)

fin blogg.

vil du besøke min blogg , og legge igjen

en komentar ? da hadde jeg blitt überglad!

2009-11-02 @ 22:03:03
URL: http://amaliebkv.blogg.no/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0