Lägger ner

Idag har jag bestämt mig för att lägga ner "projekt läsa böcker av nobelpristagare" för ett tag framöver. Kanske beror det på att det är sommar och dessa gamla böcker kräver mer respekt än att jag drar dom ut och in.....

Tror dock att det övriga bloggandet fortsätter som vanligt.

See you

If I was a rich girl....

......na na na na na na na na na na na na na na na.

Då skulle jag ha den här i vardagsrummet!



Känner du att du har 89 lök över på banken får du mer än gärna kontakta mig. Kräver endast fem S i ditt CV ;-)

Butoh

Förutom mina barn, övriga familjen och mina vänner har jag fem saker som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Shopping, inredning, dans, musik och böcker. Nu har jag läst en bok om dans (två flugor i en smäll) och ju mer jag läser om Butoh dansen desto mer intressant blir den. Butoh är helt olik dansterapi (som också är otroligt intressant) då man kopplar från känslorna och blir ett "ting". Via guidning kan man alltså helt stänga av kroppen och bli t ex en sten! Nja, man blir väl inte direkt en sten, men man dansar med utgångspunkt att man är en sten.

Här kommer ett urdrag ur boken BUTOH, kroppen och världen.

Butoh: bakgrund

Rå, poetisk, absurd; butoh är en nutida dansform med rötter i de japanska experimenten i expressionistisk anda som florerade i början av 1900-talet. När scen- och bildkonstnärer efter andra världskriget gjorde revolt mot den etablerade konst- och samhällsstrukturen koncentrerade sig koreografen Tatsumi Hijikata på kroppen i sitt sökande efter meningen med konsten. Föreställningen Kinjiki år 1959 blev debuten för butoh som scenkonst - Tatsumi Hijikatas nattklubbspartners och danselever gestaltade där tidens kaos med erotisk perversitet, stötande groteska bilder och rörelser.
Mitt under de radikala förändringar som pågick i det moderna Japan återuppväckte Hijikata en längtan efter det forma Japan, efter en kropp formad av ändlöst och hårt arbete. Han betonade att det var själva kroppen som var konstverket, kallade tillvaron för "köttets kris" och myntade begreppet ankoku butoh, ungefär mörkrets dans, som en hyllning till kroppens dödlighet. Träningen fungerade som ett slags utforskning av kroppens misär och mysterium, en utforskning som grundades på idén att alla delar av kroppen var lika intressanta och värdefulla. Hijikata förnyade radikalt kroppens möjligheter att uttrycka sig.
Butohestetiken föddes ur den hyperkänsliga japanska estetiken, förkärleken för kitsch, dekadens och surrealism, de isolerade kropparna på scenen och en total omvärdering av vad som uppfattades som fysiskt attraktivt. Estetiken har förändrats med tiden och lämnat det alltför "japanska", till exempel bruket att vitsminka kroppen - Hijikata kallade det att utplåna den. I den förfining av butohmetodiken som ständigt pågår undersöker man även förhållandet mellan kropp och tyngdkraft liksom det fysiska medvetandet.
En ny generation av butohartister utvecklar idag sitt arbete samtidigt som många av de dansare som tränades hos och dansade med Hijikata i Tokyo fortfarande är aktiva. Kazou Ohno (1906-) framträder med en "känslokropp" av skörhet och med en enorm scennärvaro. Ushio Amagatsu leder och koreograferar gruppen Sankaijuku, Akira Kasai dansar tillsammans med Tenshikan, den vanvördige Akaji Maro leder Dairakudakan och Min Tanaka har etablerat sin "body weather method" där dansträningen sker inom ramen för ett självförsörjande liv på landet i nära kontakt med naturen. Yoko Ashikawa är en av de framstående kvinnliga dansare som framträdde under Hijikatas ledninge. Hennes arbete fortsätter främst i gruppen Tomoe Shizune % Hakutobo och SU-En Butoh Company.
De stora butohartisterna förefaller att röra sig utan motstånd på scenen, de är intensiva i sin konfrontation med kroppen och dess omvandlingar. De stora dansarna lyser. Butohkoncepten och träningen fortsätter att spela en viktig roll för undersökningen av kroppen som scenens förnämligaste uttrycksmedel.
        Gilles Kennedy

Det känns verkligen som att jag måste se Butoh live, i Kina kanske? Visste ni förresten att SU-EN Butoh Company var på Arvikafestivalen 2002?


Musikens oanade kraft

Ibland är det bra att tillbringa sin tid i ett rum utan någon kontakt med omvärlden (nja, inte helt sant, hade telefonen med) för då hinner man med att plöja böcker. Inatt läste jag ut Mozart-effekten (musikens oanade kraft) av Don Campbell och jag är imponerad. Om hälften av det som står i boken är sant så är jag otroligt imponerad!

Vi omges ju faktiskt av ljud från det att vi är foster till dess vi går vidare till andra sidan (det sista som lämnar oss sägs vara hörseln/ljudets vibrationer om man är döv) och vi blir ju påverkade av det vi hör.

Jag vet med mig själv att jag blir otroligt påverkad av musiken jag för dagen väljer att lyssna på. Vemod kräver sin musik, glädje sin och spikmattan kräver sin. Har prövat att ligga på spikmattan med synthmusik i öronen och det funkade inte alls. Detta betyder ju att man kan förändra ett tillstånd med hjälp av musik, det enda som krävs är tid, tålamod och kärlek. Sen så är jag inte helt övertygad om att man kan bota alla sjukdomar med hjälp av musik, men man kan säkert lindra många symptom med hjälp av modern läkarvetenskap och ett holistiskt tänk.

"Musiken är en helig plats, en katedral så storslagen att vi kan känna universums enorma rymd, men den är också en liten koja som är så enkel och privat att ingen av oss kan tränga in i dess djupaste hemligheter."

Nej, nu är det dags att välja dagens sinnesstämning och musik (så jag kan störa grannarna lite) =D

Peace

Glasvegas

Jag är berörd! Gåshud och tårar i ögonen, är det föräldern i mig som får mig att reagera så starkt? Det är medvetet jag har valt att köra den här sk musikvideon, mer fokus på texten när det inte fladdrar runt en massa bilder. Gillar egentligen den akustiska versionen (som är som hämtad ur Grease, men den den kan ju vara bra för det) mer men det får bli så här....



Enjoy!

Aha-upplevelse

Jag har fått en aha-upplevelse nu på morgonkvisten. Ganska lugnt på jobbet så jag satt och bläddrade i en cosmopolitan. Nu vet jag precis hur jag ska göra, allt är ju så enkelt. Sen kommer jag leva lycklig i alla mina dagar.

Att jag inte upptäckt denna intelligenta tidning förut. Ska genast börja prenumerera.....


....eller kanske inte.

Efterlysning

Jag efterlyser en film: The Chicken Project Instruction Video.

Har någon den hemma, tvivlar på att jag kan hyra den på Kvantum :-)
Skulle bara vilja se den, inte köpa i första hand....

Facebook

Ok, nu kommer ett inlägg som kommer uppröra igen....

Jag förstår inte hur folk kan sitta och göra quiz efter quiz på facebook! Det finns ju för f-n quizzar om ALLT. Nu skulle jag vilja veta vad det är som driver er människor till att göra dessa?! Jag har gjort två quiz (erkänner direkt) en handlade om vilken urstassare jag är (var tvingad att göra denna) och den andra om vilket datum jag ska dö (kan ju va kul att veta hur hårt man ska leva....) men där räcker det - inga fler quiz åt mig.

Om jag ska vara riktigt ärlig så skiter jag faktiskt i vilken IKEA-möbel grannen är eller hur bra barndomskompisen är på oralsex - gå på upptäcktsfärd i det verkliga livet istället.

Jag VET att jag har tre barn, att jag är en riktig bitch, har humör som kan liknas vid tjurfäktaren i Ferdinand, känner mig ofta som en soptunna, är född i Torsby, kommer bli en skata i nästa liv. Sen skiter jag fullständigt i vilken möbel jag är - jag är människa!!! Eller?!

Bara för att uppröra ännu mer så ska jag NU göra en grupp som heter "alla vi som älskar ignorera-knappen" som alla mina vänner kommer bli inbjuden till. För grupper är något som också börjar störa mig enormt. Ärligt, hur kan jag stödja Klas Ingesson i hans kamp mot cancer genom att gå med i en grupp? Är det jag som är trög eller....

Skicka inga mer inbjudningar till mig när det gäller quiz - snälla!!!! Ta hand om det som betyder något istället.

Den store galeotto

Andra boken av José Echegaray är avklarad. Den store galeotto är ett drama i tre akter och är ett enda stort triangeldrama. Läs den inte, den var inte bra....

Heartbeats

Mycket musik ett tag nu, men jag slänger upp en till. Denna låt får mig att le. Kanske beror detta på en fantastisk övning vi gjorde under en kurs under hösten, eller beror det bara på en underbart skön rytm?! Många frågor men få svar i skallen nu...




Enjoy

Saknar dig....




.....love

Fullmåne

Mångalna jag har återigen haft en natt där dröm och verklighet har blandats till någon form av "vila". Resultatet? Trött som en liten blå när klockan ringer och det är dags att få upp tre barn ur sängen.

Vet någon varför vissa påverkas så av månen? Det jag vet är att månen har förknippats med yang och det kvinnliga. Under fullmåne är det också kraftfullast att utföra magiska ritualer :-)

Men vad är det som gör att jag har så svårt att sova?

José Echegaray

Den andra mannen som fick dela 1904 års nobelpris var Don José Echegaray från Spanien.

Nomineringen löd...
"med avseende fäst å hans omfattande och snillrika författarskap, som på självständigt och originellt sätt återupplivat det spanska skådespelets stora traditioner"

Boken jag valde och faktiskt till slut (trots att den inte lånas hem förutom till forskare) fick hem heter "Helgon eller vansinnig?". Jag kan säga att jag älskade den från start till slut, tryckt 1882 (underbart med gamla saker). Hade jag varit regissör hade jag definitivt satt upp en pjäs av den då hela dramat är serverat. Kortfattat kan man säga att det handlar om ära eller vanära, att gå stolt ur ett elände och hur någon kan klassas som vansinning då denne kanske är ett helgon?

Om ni får tag på denna underbara skrivelse - läs den. Jag sitter just nu och funderar på vad som hände med Don Lorenzo de Avandaño, Inés och Edvard.

Och kan ni tänka er, jag kommer att läsa ytterligare en bok av denna författare - kort recension kommer senare.

Peace

Kreativitet

"Kreativitet är den intensivt medvetna människans möte med sin värld" (Rollo May)






Änglar - visst finns dom!

Jag träffade en igår - på biblioteket. Hade en bok att hämta (igen) och helt plötsligt står jag utanför med TVÅ böcker, varav den ena heter "Helgon eller vansinnig". Jag fattade inte riktigt vad som hände, kanske står det i mitt konto på biblioteket att jag är en forskare som får låna hem den boken, eller såg jag så ordentlig ut så hon tog en chansning?

Igår var det läsa som gällde, ikväll blir det tavlor (se, måla, göra???)

Må gött

Till mina barn

Älskar er upp till stjärnorna och tillbaka

Dagens boktips

Jag har hittat en ny favoritsida på nätet. Fråga inte hur jag hittade dit men jag hamnade på psykbryt.com en dag. Där står bland annat att alla genier är psykiskt instabila och så får man lära sig hur man fiser på internet (om nu någon missat denna lärdom).

I alla fall, idag hittade jag ett boktips där som verkade intressant: Cassandra Eason´s Psykiska Partylekar :-)

Förlagets beskrivning är:
Ett nytt spännande sätt att umgås på!

Cassandras mediala Partylekar är full av idéer om hur man underhåller sig själv, sin familj, sina vänner och även folk man inte känner så väl. Alla lekarna är baserade på medial forskning och använder kända metoder som hjälper dig lära dig mer om dina partyvänner och om dig själv.

Lekarna baseras på mediala förmågor, telepati, psykokinesi och clairvoyans och inkluderar:

Kan du läsa mina tankar? Sanning eller konka med en pendel Hur ser min framtid ut? Medial skattjakt Hur ser min aura ut? Vem kommer att bli miljonär först?
Boken innehåller spel och lekar som får vilket party som helst att gå igång och få en bra start och hjälp att smälta isen, så väl som mer komplicerade lekar för att testa alla aspekter på dina mediala krafter. Idealisk för alla åldrar och för varje händelse från födelsedagar till möhippor till nyårsfesten eller Halloween.

Cassandras mediala partylekar kommer att ge spänning, oförutsägbarhet och glädje till alla sammankomster.

Denna bok måste jag bara ha....

Svaret



Annika, du är bäst. Svaret kom rekortsnabbt på facebook, som vinst kan du få kaffe/the/saft/vatten/vin och kanelknäcke på min altan :-)

För er andra som inte har en aning om vad som var i paketet så kommer svaret här. Jag älskar dom - de är splitternya, blåa och glänsande!


RSS 2.0