Sully Prudhomme

1901 delades det första nobelpriset i litteratur ut och det var en fransk poet vid namn René François Armand ”Sully” Prudhomme som fick den stora äran.

Motiveringen löd..
"såsom ett erkännande av hans utmärkta, jämväl under senare år ådagalagda förtjänster som författare och särskilt av hans om hög idealitet, konstnärlig fulländning samt sällspord förening av hjärtats och snillets egenskaper vittnande diktning"

Det fanns endast en bok av denne berömde fransman på biblioteket så det var inte så mycket att välja på, det fick bli "Lyriska dikter". Det som gjorde mig lyrisk var att boken var magasinerad, luktade otroligt gott och var tryckt 1901....sen tog det lyriska slut för min del. Dikter är nog helt enkelt inte min grej och speciellt inte på gammelsvenska. Det positiva är att boken var tunn så det gick snabbt att läsa den.

Något säger mig att nästa inte kommer gå så smärtfritt :-(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0