Bjørnstjerne Bjørnson

1903 gick nobelpriset till Norge för första gången. Till en man med det härliga namnet Bjørnstjerne Bjørnson.

Nomineringen löd... 
"såsom en gärd av erkännande åt hans ädla, storartade och mångsidiga skaldeverksamhet, som alltid varit utmärkt på en gång av ingivelsens friskhet och av en sällsynt själsrenhet"

Bjørnstjerne Bjørnson är dessutom mannen som har skrivit texten till Ja, vi elsker dette landet.

Som vanligt finns det inte så mycket att välja på när det gäller dessa tidiga nobelpristagarna. Men till min stora glädje fanns det en bok som var magasinerad - Synnøve Solbakken. Det började bra, gapskrattade redan på första sidan. Jag och min flummiga förvirrade hjärna hade inte uppmärksammat att det stod Originalupplaga från 1857 när jag reserverade boken - den var skriven på norsk! Men det visade sig inte vara något större problem, tog bara lite längre tid att läsa.

Handlar då om Synnøve, hennes familj, en grabb vid namn Thorbjørn och hans familj som bor grannar. Dessa båda växer upp och tycke uppstår, men livet visar sig inte vara så enkelt. Synnøves familj är av den finare sorten och Thorbjørns är det inte. Att han dessutom är en liten otursgrabb som hamnar i en del slagsmål gör väl inte saken bättre.

Hur det går? Läs den, den är helt OK och luktar dessutom gott (om ni får tag på en magasinerad).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0